کانون مشاوران کنکوری شاهین دژ
مشاوره اینترنتی رایگان دانش آموزان کنکوری 
قالب وبلاگ
 

عوامل مؤثر در انتخاب رشته را به دو دسته عوامل فردی و درونی و عوامل اجتماعی و بیرونی می‌توان تفکیک کرد. با توجه به این تقسیم‌بندی، در این‌جا پیرامون هر یک از عوامل مشخص شده توضیح مختصری ارائه می‌گردد:

 الف- عوامل فردی و درونی

1- انگیزه: انگیزه به عاملی تعبیر می‌شود که اساس رفتار آگاهانه افراد را تشکیل می‌دهد. معمولاً فراهم آمدن مجموعه‌های از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی می‌شود، مبنای شکل‌گیری و ایجاد این عامل، یعنی انگیزه می‌گردد. بسته به نوع شرایط و مقتضیات انواع مختلفی از انگیزش و محرک‌ها را می‌توان برشمرد.
انگیزه واقعی مبین نیروی درونی است که مشوق و محرک فرد برای حرکت به سوی مطلوب است. البته عامل این شوق و حرکت تنها نیروهای نهایی و درونی نیست، بلکه محیط بیرونی فرد بر ایجاد آن اثر می‌گذارد. این تأثیرات محیط بیرونی (خانواده، مدرسه، دوستان، جامعه) است که می‌توان موجب ایجاد انگیزه کاذب شود. لذا، داوطلبان ورود به دانشگاه به یک بررسی درونی همه جانبه، تأمل در خواسته‌ها و عواملی که موجب می‌شود آن‌ها به زمینه خاص علمی بگرایند، نیازمندند. انتخاب رشته‌ای که در راستای انگیزه واقعی فرد صورت بگیرد به عنوان انتخاب رشته اصلح مطرح است.

2- علاقه: علاقه را می‌توان به ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام انتخاب تعبیر نمود. گرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید بتوان علاقه را نوعی انگیزه بالفعل قلمداد نمود، ولی بهتر است در مسائل حساسی مانند انتخاب رشته که به آینده داوطلب مربوط می‌شود، هر کدام را در جایگاه ویژه خود قرار دهیم، بدون آن‌که ربط مستقیم آن‌ها را نادیده بگیریم. داوطلب نمی‌تواند در کنکور سراسری و در هدف ورود به دانشگاه بدون انگیزه باشد و احتمالاً پذیرش دشواری این رقابت سنگین باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی باشد، اما ممکن است که هنوز علائق وی شکل واضحی نیافته باشند و داوطلب از میان رشته‌های متنوع دانشگاهی به علاقه واقعی خود دست نیافته باشد. به هر حال، احتمالاً هر داوطلبی باید به یک یا چند رشته تحصیلی علاقه داشته باشد. در این‌جا علاقه به معنای خواستن و دوست داشتن شفاف است بدون این‌که عوامل خارجی این خواستن را کدر نموده باشند. انگیزه کاذب می‌تواند ایجاد علاقه کاذب کند. بدین ترتیب که ممکن است داوطلب در فضایی قرار گیرد که دیگران همواره از رشته‌های خاص دانشگاهی برای وی بتی را ساخته باشند و با صدها دلیل (فهمیده و نفهمیده) رشته‌های مطلوب خود را برای داوطلب بیارایند، و به تدریج علاقه کاذبی را در وجود او بنشانند. در اینجاست که خانواده داوطلب و نیز دوستان واقعی او باید به وی کمک کنند تا او علائق واقعی و اصیل خود را از علائق کاذب باز شناسد. علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه براساس انگیزه واقعی شکل بگیرد، از آن باید به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته یاد کرد.

3- شناخت: عامل بعد، شناخت کافی داوطلب از رشته‌های دانشگاهی است. شناخت مبیین آگاهی معرفت کافی از موضوع مورد بررسی و انتخاب است. علاقه بدون شناخت نمی‌تواند واقعی باشد. ممکن است که داوطلب بدون شناخت رشته‌های دانشگاهی در خود انگیزه قوی برای تحصیلات عالیه بیابد. ولی نمی‌تواند نسبت به رشته‌ای که هیچ شناختی از آن ندارد، علاقه‌مند باشد. لذا، داوطلب باید تلاش کند که از هر طریق ممکن شناخت کافی از رشته‌های دانشگاهی را به دست آورد. بعضی از منابعی که هم اکنون در دسترسند عبارتند از: دفترچه معرفی رشته‌های تحصیلی گزینه دو که مطالب آن به معرفی و توضیح رشته‌های دانشگاهی می‌پردازد و همچنین، مطالبی که در این خصوص در نشریات پیک‌ سنجش و راه دانشگاه منتشر شده است، قابل استفاده می‌باشد. علاوه بر این «آشنایان و دوستانی که دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته‌های دانشگاهی هستند»، «مطالبی که مشاوران خبره در دبیرستان یا از طریق رسانه‌های گروهی مطرح می‌کنند»، «تماس با دانشگاه‌هایی که مجری رشته‌ها مورد نظر هستند»، «بروشورهای مختلفی که در زمینه رشته‌های تحصیلی یا مشاغل گوناگون وجود دارد»، می‌تواند اطلاعات لازم را برای کسب شناخت لازم در اختیار بگذارند.

4- توان علمی: مسئله توان علمی متفاوت از انگیزه و علاقه است. می‌توان انتظار داشت که هر صاحب علاقه‌ای لزوماً برای ادامه تحصیل در شته مورد علاقه‌اش توانمند نیز باشد. قدرت علمی داوطلب در خلال تحصیلات دبیرستانی و نتایج علمی حاصل از شرکت در کنکور سراسری ارزیابی می‌شود. توان علمی گرچه به استعداد تحصیلی ربط می‌یابد، ولی سخت‌کوشی و پیگیری مستمر در فراگیری نقش اصلی را در بالا بردن بنیه علمی داوطلب ایفا می‌کند. به هر حال برای ورود به هر رشته تحصیلی در دانشگاه فرد باید از توان و بنیه علمی لازم برخوردار باشد. منتها در این جا منظور توان علمی داوطلب به صورت مطلق نیست، بلکه آمادگی علمی داوطلب در دروسی است که پایه‌های تخصصی رشته دانشگاهی را شکل می‌دهند. به عنوان مثال، در رشته داروسازی داوطلب باید در دروسی مانند شیمی و زیست‌شناسی قابلیت علمی خوبی داشته باشد. برای رشته مهندسی الکترونیک باید در زمینه‌های ریاضی فیزیک قوی بود. برای رشته معماری علاوه بر ریاضی خود باید هندسه و قدرت تجسمی مناسبی داشت. در مهندسی شیمی علاوه بر ریاضی و فیزیک به توانایی ویژه در شیمی نیز نیاز است. پیش نیاز رشته اقتصاد یا حسابداری فقط دروس علوم انسانی نیست بلکه دروسی مانند ریاضی و آمار نیز نقش مهمی را دارند.
در رابطه با سطح توانمندی علمی لازم برای ورود به رشته دانشگاهی باید به دو نکته توجه کرد. یکی آن‌که قدرت علمی در دروس متناسب یا رشته مورد نظر مهمتر از توان علمی عمومی است. دیگر آن‌که شرط توفیق در دانشگاه (پس از قبولی) وابسته به میزان تسلط بر دروس فوق‌الاشاره است. به عبارت دیگر ممکن است که فردی در ورود به رشته خاصی توفیق یابد منتها این قوت علمی فرد در دروس اختصاصی رشته است که ضامن ادامه تحصیل موفقیت‌آمیز وی در آن رشته می‌باشد.
به‌طور خلاصه باید گفت که برای ورود به یک رشته مشخص دانشگاهی باید از توان علمی لازم برخوردار بود. سوابق تحصیلی و نتیجه کنکور مناسب‌ترین ملاک‌های در دسترس برای ارزیابی این توانایی هستند. از این مطلب می‌توان به لزوم تناسب توان علمی با سطح دشواری رشته تحصیلی یاد کرد.

5- استعداد تحصیلی: در این‌جا استعداد تحصیلی متفاوت از بنیه علمی لحاظ شده است. منظور از استعداد، توانایی ویژه در انجام دادن بعضی از فعالیت‌ها و اموری است که فرد را از افراد مشابه متمایز می‌سازد. ممکن است که فردی به لحاظ استعداد متوسط باشد، اما در سایه تلاش و سخت‌کوشی از بنیه علمی بسیار بالایی برخوردار گردد و بالعکس. ممکن است فردی با استعداد باشد اما به علت کاهلی و تنبلی نه تنها بهره‌ای از استعداد خود نبرد بلکه در مسابقه با افراد پر تلاش و با استعداد متوسط هیچ‌گونه توفیقی نیابد. به هر حال بهترین حالت آن است که استعداد تحصیلی با تلاش سخت و مستمر برای کسب علم توأم شود تا این استعداد‌ها در صحنه جامعه بدرخشند و بدیهی است که این‌گونه افراد در همه صحنه‌های رقابت علمی پیروز خواهند بود.

در این‌جا به نکته‌ای باید اشاره کرد که مستقیماً به انتخاب رشته تحصیلی مربوط می‌شود. معمولاً استعداد در زمینه یا درس خاصی ظهور و بروز بیشتری دارد تا در همه زمینه‌ها. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزانی هستند که در ریاضی از استعداد بالایی برخوردارند. اما در درس شیمی، در مقایسه با دیگران، متوسط ارزیابی می‌شوند. یا در زمینه نقاشی از استعداد سرشاری برخوردارند اما در دروس عمومی (و یا تخصصی) نظری با ضعف مواجه‌اند. شناخت این استعداد بسیار مهم است. داوطلب باید به استعداد علمی نسبی خود دقیقاً توجه کند. منظور از نسبی در اینجا آن است که تمام افراد از نوعی استعداد برخوردارند. منتها در زمینه‌های مختلف علمی و عملی این استعداد در افراد مختلف از شدت و ضعف برخوردار است. در انتخاب رشته تحصیلی به تناسب بین استعداد علمی و محتوای رشته دانشگاهی باید توجه داشت. بهترین رشته تحصیلی برای داوطلب آن است که وی استعداد خود را همسو با آن بیابد. بسیاری از ناسازگاری‌های درون دانشگاهی و فشارهای روانی ناخواسته که به برخی از دانشجویان وارد می‌شود، در انتخاب غلط رشته تحصیلی به علت غفلت از عوامل فوق‌الذکر ریشه دارد. هجوم دانشجویان برای تغییر رشته فعلی آنان از عدم انگیزه و علاقه به رشته تحصیلی حکایت دارد. بسا با استعدادترین داوطلبان کنکور که در رشته خاصی پذیرفته شدند ولی نه تنها در دانشگاه از برجستگی‌های علمی مطرح در دبیرستان و در سطح کنکور خبری نبود بلکه واهمه عدم توفیق در اتمام دوره دانشگاهی نیز وجود داشت.
در انتهای این قسمت باید متذکر این نکته مهم شد که محور کردن فقط یک عامل (مثلاً علاقه) و لحاظ کردن بعضی عوامل به صورت کم اثر و اقماری منجر به انتخاب رشته خوب و مفیدی نخواهد شد.

 ب- عوامل بیرونی و اجتماعی

1- محیط بیرونی: منظور از محیط بیرونی، کلیه عوامل و افرادی است که با داوطلب در تماس و مراوده بوده و به نوعی در تصمیم‌گیری‌های وی در ارتباط با انتخاب رشته تأثیر می‌گذارند. در این خصوص از خانواده، مدرسه، دوستان و جامعه‌ای که داوطلب را مستقیماً احاطه کرده و با او برخورد دارند، می‌توان نام برد. محیط بیرونی می‌تواند در دو جهت مختلف عمل کند. جهتی مثبت که عبارت از کمک به داوطلب برای کاوش درونی، کشف علاقه واقعی و میزان استعداد تحصیلی و دور ساختن داوطلب از تصمیم‌گیری‌ براساس احساس بدون شناخت می‌باشد و جهت منفی که القاء علایق و برداشت‌های شخصی خود به داوطلب است بدون آن‌که انگیزه، علاقه، توان علمی و استعداد داوطلب چندان مورد توجه قرار گیرد.
داوطلبان کنکور سراسری که مبادرت به انتخاب رشته می‌کنند باید دقت کامل مبذول دارند تا از محیط بیرونی فقط در جهت اثرگذاری مثبت آن بهره ببرند و خود را تا حد امکان از تأثیرات نامطلوبی که منجر به انحراف آن‌ها از مسیر صحیح می‌گردد، دور نگه دارند.

2- اشتغال: عامل اشتغال در انتخاب رشته دانشگاهی، نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کند. برای برخی هدف ورود به دانشگاه اصولاً تصدی شغل‌های خاص است که بدون قبولی در آن رشته دانشگاهی، وصول به آن امکان‌پذیر نیست. برای برخی دیگر قبولی چنان مهم است که اصولاً در زمان انتخاب رشته به مسأله اشتغال مرتبط با آن رشته توجه نمی‌کنند. در ارتباط با مسأله اشتغال نکات زیر به اختصار مطرح می‌شود:
کلیه داوطلبان به شغلی که آن رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود (یا می‌تواند بشود) حتماً توجه کنند هر چند که هدف ورود به دانشگاه به هیچ‌وجه نباید فقط به مسأله اشتغال محدود شود.
داوطلب از نظر روحی و روانی باید آمادگی لازم برای پذیرش کار مرتبط با رشته مورد نظر را داشته باشد. به عنوان مثال کسی که مشاهده خود برای او غیر قابل تحمل بوده و حتی از آن می‌هراسد، نباید رشته‌ای را انتخاب کند (مانند پزشکی و دامپزشکی) که در زمان اشتغال همواره امکان این برخورد وجود دارد. اشتغال در برخی از رشته‌ها، عمدتاً به معنای کار در آزمایشگاه است، مانند رشته‌های علوم آزمایشگاهی، شیمی کاربردی و نظایر این‌ها. برخی از رشته‌ها در نهایت منجر به شغلی می‌شوند که غالباً باید خارج از شهرها صورت پذیرد مانند رشته استخراج معدن، تعدادی از رشته‌های کشاورزی و غیره. رشته دامپزشکی همواره برخوردهای خاصی را با دام و طیور دارد. رشته حقوق نوع ویژه‌ای از آمادگی روانی را می‌طلبد. رشته مشاوره و شاید روان‌شناسی نیاز به آمادگی خاص درونی دارند، همچنین است رشته‌های معلمی و دبیری که باید توأم با عشق و علاقه ویژه به امر آموزاندن باشد. به‌هر حال فرد باید آمادگی روحی و روانی لازم را برای تصدی شغلی که رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود، حتماً داشته باشد.
علاوه بر آمادگی روحی و درونی، باید داوطلب آمادگی بدنی برای اشتغال در شغل ذیربط را داشته باشد. مثلاً، استخراج معدن، نقشه‌برداری، تکنسین اتاق عمل، حتی رشته‌های دبیری نیاز به نوعی آمادگی بدنی دارند. در این ارتباط داوطلبان دختر باید توجه بیشتری داشته باشند. اگر شغل مرتبط با رشته‌ای، آمادگی خاص بدنی و کار در محیط ویژه‌ای را می‌طلبد که آمادگی لازم برای این مهم در آن‌ها وجود ندارد، لذا نباید چنین رشته‌ای را انتخاب کنند.
توجه به زمینه اشتغال نیز مهم است. برای تعدادی از رشته‌ها زمینه اشتغال به مراتب بیشتر فراهم است تا رشته‌های دیگر. لذا اگر برای داوطلبی تضمین اشتغال مهم است باید عمدتاً در پی رشته‌هایی باشد که زمینه کار مناسبی دارند. در این ارتباط داوطلب باید از افراد و مراجع آگاه، اطلاعات لازم را به دست آورد.

3- عنوان اجتماعی، برداشت اجتماعی: عنوان پاره‌ای از رشته‌ها و همین طور عناوین اجتماعی که تعدادی از شغل‌های مرتبط با رشته‌های دانشگاهی به دنبال خود دارند، برای برخی از داوطلبان مهم است. حال این اهمیت به معنای علاقه و توجه است یا به معنای عدم علاقه و دوری جستن از آن. به نظر می‌رسد که تعدادی از رشته‌ها دارای عناوین جذاب اجتماعی هستند و همین عناوین است که می‌تواند یک کشش کاذب در داوطلب ایجاد کند و او را از مسیر صحیح تصمیم‌گیری منحرف سازد. به هر حال، داوطلب باید میزان اهمیت عنوان اجتماعی را که فارغ‌التحصیلان رشته مورد نظر به دوش می‌کشند، برای خود تجزیه و تحلیل کند.

4- محیط ویژه دانشگاهی: بر تعدادی از دانشگاه‌ها شرایط خاص آموزشی حاکم است. حتی در برخی از آن‌ها، دانشجو باید تحت انضباط و رفتار ویژه‌ای قرار گیرد. به‌عنوان مثال کسی که یک رشته دانشگاهی مربوط به نیروهای نظامی، انتظامی یا صنایع دفاع را انتخاب می‌کند باید توجه داشته باشد که در داخل دانشگاه باید از مقررات خصوصی تبعیت کند. بعضاً باید لباس فرم بپوشد. گاه علاوه بر دروس علمی دوره، باید دروس مورد نیاز شغل آینده را بگذارند. تمرینات بدنی و آمادگی‌های رزمی و آشنایی و کار با سلاح‌های جنگی نیز در برنامه دانشجو قرار می‌گیرد. لذا فردی که این قبیل رشته‌ها را انتخاب می‌کند، حتماً باید تناسب روحیه خود را با شرایط و مقتضیات محیط آموزش در نظر بگیرد. البته این سخن به این معنا نیست که این رشته‌ها را نباید انتخاب کرد، بلکه بیشتر عکس آن مدنظر است و آن به این که علاوه بر رشته‌های بسیار خوبی که در این دانشگاه‌ها عرضه می‌شود، نوعی زمینه اشتغال آتی نیز برای داوطلبان فراهم می‌شود و نباید بیم مبهمی که داوطلب از این گونه محیط‌ها دارد وی را از انتخاب این‌گونه رشته‌ها باز دارد.
هدف اصلی از مطالب طرح شده در این بخش ابلاغ این پیام است که داوطلب نباید به هیچ وجه موضوع انتخاب رشته را به دست تصادف تحت عنوان بخت و تقدیر و سرنوشت بسپارد و یا خود را دست و پا بسته تسلیم نظرات دیگران کند و افسار انتخاب رشته را به دست دیگران بسپارد. بلکه داوطلب باید به صورت فعال و تعیین کننده در فرآیند انتخاب رشته حضور و بروز داشته باشد. فعال شدن داوطلب در فرآیند انتخاب رشته یکی از تمرین‌های مهم زندگی وی در زمینه بروز قدرت ارزشیابی مسایل، ظهور مؤلفه تصمیم‌گیری در زندگی، قبول مسئولیت تصمیم‌های اتخاذ شده، اعلام داشتن رأی و نظر در کنار آراء و نظرات دیگران و در نهایت تحریک و تقویت حس اعتماد به نفس، می‌باشد. چنین فردی هرگز بی‌هدف وارد دانشگاه نمی‌شود و در نتیجه دچار سردرگمی و سلب انگیزه در ادامه تحصیل نمی‌گردد.

[ جمعه سی ام تیر 1391 ] [ 19:51 ] [ دایی ادریس ]

مجموعه رشته‌هایی که دروس امتحانی آن‌ها دارای ضرایب یکسان می‌باشند:

زیر گروه 1

مهندسی برق (تمام گرایش‌ها)، دبیر فنی برق (تمام گرایش‌ها)، مهندسی دریا (تمام گرایش‌ها)، مهندسی صنایع (تمام گرایش‌ها)، مهندسی عمران (تمام گرایش‌ها)، دبیر فنی عمران (تمام گرایش‌ها)، مهندسی کامپیوتر (تمام گرایش‌ها)، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات (IT)، مهندسی مکانیک (تمام گرایش‌ها)، دبیر فنی مکانیک (تمام گرایش‌ها)، مهندسی مواد (تمام گرایش‌ها)، مهندسی نساجی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی هوا و فضا، مهندسی نگهداری هواپیما، هوانوردی (تمام گرایش‌ها)، مراقبت پرواز، مهندسی معماری، کاردانی معماری، کاردانی معماری سنتی، ریاضی (تمام گرایش‌ها)، دبیری ریاضی، فیزیک، دبیری فیزیک، آمار، کاردانی آمار، کاردانی علمی- کاربردی نرم‌افزار کامپیوتر، کاردانی علمی- کاربردی سخت‌افزار کامپیوتر، کاردانی کامپیوتر (نرم افزار)، کاردانی کامپیوتر (سخت افزار)، علوم اقتصادی (گرایش‌های اقتصاد نظری- اقتصاد صنعتی- اقتصاد پول و بانکداری)، تکنولوژی ماشین‌های کشاورزی، مهندسی کشاورزی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی عمران روستایی، مهندسی دریایی، کاردان فنی الکترونیک صدا و سیما، کاردانی دریانوردی، معلم فنی مکانیک (تمام گرایش‌ها)، مهندسی علمی- کاربردی مکانیک و برق و عمران (تمام گرایش‌ها)، تعمیر و نگهداری هواپیما، کاردان فنی کشتی، کاردان فنی حفاری، کاردان فنی مکانیک (تأسیسات)، تکنولوژی آبیاری، کاردان فنی نساجی (تمام گرایش‌ها)، معلم فنی معماری، مهندسی پزشکی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی بهره‌برداری راه آهن، مهندسی خط و ابنیه راه آهن، مهندسی جریه راه آهن، کارشناسی مدیریت (تمام گرایش‌ها)، کارشناسی حسابداری (تمام گرایش‌ها)، مدیریت و کمیسر دریایی، مدیریت و بازرگانی دریایی، کاردانی تسلیحات، کاردانی تکنیک خودروهای نظامی، علوم کامپیوتر، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و اقتصاد، معارف اسلامی و حقوق (تمام گرایش‌ها)،‌ معارف اسلامی و علوم سیاسی (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و مدیریت (تمام گرایش‌ها)، ادبیات و زبان عربی، معارف اسلامی و الهیات (گرایش‌های فقه و اصول- فلسفه و کلام)، شهرسازی، دبیری تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، کارشناسی خبرنگاری (گرایش‌های اقتصادی و علوم استراتژیکی)، علوم پایه نظامی، الهیات و معارف اسلامی (گرایش‌های فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی)، الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن و حدیث، کارشناسی مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، مدیریت فرهنگی هنری، امور گمرکی، کاردانی امور گمرکی، کاردانی حسابداری (تمام گرایش‌ها)، کاردانی امور بیمه، کاردانی مدیریت بازرگانی، روابط سیاسی، علوم سیاسی، فلسفه، کاردانی امور بانکی، مددکاری اجتماعی، علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی)، کاردان فنی برق الکترونیک دریایی، کاردان فنی برق مخابرات دریایی، علوم اسلامی، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد صنعتی، امور دفتری، تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کارشناسی تولید سیما، اطلاعات و ضد اطلاعات، علوم حدیث (تمام گرایش‌ها)، حقوق، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی (تمام گرایش‌ها)، معلم فنی برق، تربیت دبیرفنی عمران، علمی- کاربردی مهندسی مخابرات (تمام گرایش‌ها)، مهندسی هوانوردی (ناوبری هوایی)، کاردانی تکنولوژی هسته‌ای، دکتری پیوسته ریاضی، دکتری پیوسته فیزیک، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، علوم و فنون هوانوردی- خلبانی هلکوپتری، مهندسی نگهداری، مهندسی سیستم، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، آبادانی و توسعه روستاها، ناوبری و فرماندهی کشتی، اطلاعات نظامی، تفنگداری دریایی، علوم قرآنی- تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی علم کاربردی پست، کتابداری، فقه و حقوق حنفی فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق شافعی، روانشناسی (گرایش صنعتی و سازمانی)، خدمات مسافرتی و جهانگردی، کاردانی اویونیک هواپیما.

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 3) و شیمی (با ضریب 2)

 

زیرگروه 2

مهندسی پلیمر‌ (تمام گرایش‌ها)، مهندسی شیمی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی معدن (تمام گرایش‌ها)، کاردان فنی مواد (تمام گرایش‌ها)، کاربردی طراحی و مهندسی پتروشیمی، کاربردی مهندسی عملیات و صنایع پتروشیمی، کاربردی طراحی و مهندسی پلیمر، کاربردی مهندسی ایمنی و حفاظت، کاربردی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی، مهندسی نفت (تمام گرایش‌ها)، مهندسی اکتشاف نفت، شیمی (تمام گرایش‌ها).

 

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 3) و شیمی (با ضریب 3).

 

زیرگروه 3

کاردان فنی برق (تمام گرایش‌ها)، کاردان فنی شیمی ‌(تمام گرایش‌ها)، معلم فنی صنایع شیمیایی، کاردان فنی صنایع غذایی، کاردانی ایمنی صنعتی، معلم فنی صنایع چوب، کاردان فنی عمران (تمام گرایش‌ها)، کاردان فنی معدن (استخراج معادن ذغال سنگ)، کاردان فنی مکانیک (تمام گرایش‌ها به‌جز گرایش تأسیسات)، الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی، معلم فنی مواد (تمام گرایش‌ها)، کاردان صنایع چوب، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چوب، کاردانی استخراج معادن غیر ذغال سنگ، کاردانی فنی عملیات پتروشیمی، معلم فنی عمران (تمام گرایش‌ها)، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چاپ، کاردانی شیمی مواد پرانرژی.

 

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 3)، فیزیک (با ضریب 2) و شیمی (با ضریب 2)

 

 

[ جمعه سی ام تیر 1391 ] [ 19:46 ] [ دایی ادریس ]
گروه آزمایشی علوم انسانی از گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری آموزش عالی ورود به دانشگاه‌ها (کنکور) است. این گروه آزمایشی به طور مستقل آزمون ورودی و رشته‌هایی در سطح کارشناسی و کاردانی دارد.

گروه آزمایشی علوم انسانی دارای ۵ زیرگروه است.

مواد تخصصی امتحانی آن از دروس تخصصی رشته تحصیلی علوم انسانی است که خود از شاخه متوسطه نظری است. رشته علوم انسانی بیشتر تاکید بر مباحث مرتبط با تفکر آدمی (دروس فلسفه و منطق و روانشناسی)، جامعه و مسائل مرتبط با آن (جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافیا و اقتصاد) و مهمتر از همه زبان که وسیله درک و انتقال پیام میان انسانها (ادبیات فارسی و عربی) است.

دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم انسانی

ریاضی - اقتصاد - زبان و ادبیات فارسی - زبان عربی - تاریخ و جغرافیا - علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی) - فلسفه و منطق - روان‌شناسی.

دروس عمومی

دوس عمومی برای تمام گروه‌های آزمایشی مشترک است:

زبان و ادبیات فارسی - زبان عربی - فرهنگ و معارف اسلامی - زبان خارجی (انگلیسی یا آلمانی یا فرانسه یا روسی یا ایتالیایی)

رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی علوم انسانی

زیر گروه ۱

رشته زبان و ادبیات فارسی

رشته دبیری زبان و ادبیات فارسی

رشته زبان و ادبیات عرب

رشته دبیر زبان و ادبیات عرب

رشته مترجمی زبان عربی

رشته ادبیات و زبان عربی

رشته الهیات و معارف اسلامی

رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی

رشته دبیری علوم دینی

رشته کارشناسی تربیت مربی عقیدتی و سیاسی

رشته کاردانی تربیت معلم قرآن

رشته علوم قرآنی

رشته علوم اسلامی

رشته الهیات

رشته معارف اسلامی و ارشاد

رشته معارف اسلامی و حقوق

رشته علوم دینی و معارف اسلامی

رشته علوم قرآن و حدیث

رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی

رشته معارف اسلامی و الهیات

رشته حقوق

رشته علوم قضایی

رشته فقه و حقوق اسلامی

رشته فقه و حقوق حنفی

رشته فقه و حقوق امامی

رشته فقه و حقوق شافعی

رشته کارشناسی فقه

رشته کاردانی امور حقوقی و کنسولی

رشته پلیس قضایی

رشته حکمت اسلامی و فلسفه

رشته فلسفه

زیر گروه ۲

رشته علوم اجتماعی

رشته دبیری علوم اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی

رشته مددکاری اجتماعی

رشته خبرنگاری

زیر گروه ۳

رشته علوم اقتصادی

رشته اقتصاد صنعتی

رشته اقتصاد حمل و نقل

رشته حسابداری

رشته کاردانی امور مالی و مالیاتی

رشته امور گمرکی

رشته بانکداری

رشته امور بانکی

رشته صنایع چاپ

رشته مدیریت

رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت جهانگردی

رشته مدیریت مسافرتی و جهانگردی

رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت بیمه

رشته کاردانی امور بیمه

رشته مدیریت بیمه اکو

رشته خدمات امور اداری

رشته مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت و کمیسر دریایی

رشته مدیریت فرهنگی و هنری

رشته کارشناسی خبرنگاری

رشته کاردانی امور دفتری

رشته کارشناسی تولید سیما

رشته مدیریت بانکداری

رشته مدیریت دفاعی

زیر گروه 4

رشته علوم سیاسی

رشته روابط سیاسی

رشته علوم سیاسی (امنیت ملی)

رشته کاردانی عملیات کشوری

رشته اطلاعات نظامی

رشته علوم انتظامی

رشته اطلاعت و ضد اطلاعات

رشته جغرافیای سیاسی

رشته جغرافیا

رشته تاریخ

رشته باستانشناسی

رشته آماد

زیر گروه ۵

رشته روانشناسی

رشته علوم تربیتی

رشته راهنمایی و مشاوره

رشته مطالعات خانواده

رشته کتابداری

رشته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی

ضرایب دروس تخصصی برای زیرگروه‌های مختلف

دروس

زیر گروه ۱

زیر گروه ۲

زیر گروه ۳

زیر گروه ۴

زیر گروه ۵

ادبیات فارسی

۴

۲

۲

۲

۲

زبان عربی

۴

۱

۱

۱

۱

ریاضی

۲

۴

۴

۳

۳

اقتصاد

۱

۲

۳

۲

۲

تاریخ و جغرافیا

۱

۱

۱

۳

۱

علوم اجتماعی

۱

۳

۲

۲

۳

فلسفه و منطق

۳

۱

۱

۲

۲

روان‌شناسی

۱

۲

۱

۳

۳

از آنجا که دروس تخصصی نقش بالایی در قبولی فرد دارند، تمام اعداد بالا در عدد ۳ ضرب می‌شوند.

[ چهارشنبه بیست و هشتم تیر 1391 ] [ 23:53 ] [ دایی ادریس ]
رشته‌های پزشکی، دندانبزشکی،دامپزشکی و داروسازی، رشته‌های بهداشت با گرایشهای (محیط، حرفه‌ای، خانواده و مبارزه با بیماری‌ها)، رشته مهندسی کشاورزی با گرایشهای متعدد، رشته‌های علوم آزمایشگاهی، پرستاری، فوریت‌های پزشکی، هوشبری، اطاق عمل، رشته زیست شناسی با گرایشهای (سلولی مولکولی و دبیری)، رشته زمین شناسی با گرایشهای (محض و کاربردی)، رشته مهندسی ژنتیک و .... از جمله رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی علوم تجربی می‌باشد.

رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی علوم تجربی در ۵ زیرگروه می‌باشد:

 زیر گروه ۱

پزشکی 

دندانپزشکی

 دامپزشکی

کاردرمانی

 بینایی سنجی

فیزیوتراپی

 مامایی

پرستاری

گفتار درمانی

شنوایی شناسی

 رشته تغذیه

رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

 تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)

 تکنولوژی پرتو درمانی

پرستاری

دندانپزشکی

بهداشت محیط

بهداشت حرفه‌ای

رشته معلم فنی بهداشت

 علوم آزمایشگاهی

رشته مدارک پزشکی

 هوشبری

اتاق عمل

تکنسین پروتزهای دندانی

کاردانی دامپزشکی

بهداشت عمومی (تمام گرایشها)

بهداشتکار دهان و دندان

 زیست‌شناسی (تمام گرایشها)

روانشناسی (گرایش بالینی)

علوم و صنایع غذایی

 رشته معلم فنی بهداشت

 کودکیاری

زیست‌شناسی عمومی

 رشته دبیری زیست شناسی

 مدیریت و کمیسر دریایی

 دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

 فوریتهای پزشکی

زیر گروه ۲

داروسازی

دبیری شیمی

شیمی

رشته دوره کاردانی شیمی (پدافند جنگهای ش. م. ه)

ناوبری و فرماندهی کشتی

 زیر گروه ۳

رشته زمین شناسی

رشته دبیری زمین شناسی

 رشته زمین شناسی کاربردی

زیر گروه ۴

رشته هوانوردی

رشته ناوبری هوایی

 رشته هوانوردی

رشته خلبانی

 رشته حسابداری

رشته مدیریت (تمام گرایشها)

رشته مدیریت فرهنگی هنری

 رشته مدیریت بازرگانی دریایی

 رشته علوم اقتصادی (تمام گرایشها)

 رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی

 رشته الهیات و معارف اسلامی (تمام گرایشها)

رشته معارف اسلامی و مدیریت (تمام گرایشها)

 رشته کارشناسی مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت بیمه

رشته امور گمرکی

رشته کاردانی امور گمرکی

رشته کاردانی امور حسابداری

 رشته اقتصاد نظری

رشته فلسفه

رشته اقتصاد حمل و نقل

رشته علوم اقتصادی

رشته اقتصاد صنعتی

رشته کارشناسی حسابداری

رشته معارف اسلامی و حقوق

رشته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد

 رشته معارف اسلامی (گرایشهای فقه و اصول - فلسفه اسلامی)

 رشته علوم حدیث

 رشته ادبیات و زبان عربی

رشته ریاضی

 رشته فیزیک

رشته کاردانی امور بیمه

 رشته کاردانی حسابداری

رشته کاردانی مدیریت بازرگانی

 رشته کاردانی - علمی کاربردی صنایع چوب

رشته اطلاعات نظامی

رشته علوم و فنون هوانوردی

رشته خلبانی هلیکوپتر

رشته مهندسی نگهداری هواپیما

رشته مهندسی سیستم

رشته علوم قرآنی

 رشته تربیت معلم قرآن مجید

رشته کتابداری

رشته فقه و حقوق حنفی

 رشته فقه و حقوق شافعی

 رشته فقه و حقوق امامی

رشته علوم پایه نظامی

رشته خدمات مسافرتی و جهانگردی

رشته کارشناسی خبرنگاری

 زیر گروه ۵ ------[]

رشته تکنولوژی تولیدات گیاهی

 رشته تکنولوژی تولیدات دامی

 رشته تکنولوژی چنگلداری

رشته تکنولوژی شیلات

رشته تکنولوژی چوب

رشته تکنولوژی مرتع و آبخیزداری

رشته تکنولوژی محیط زیست

رشته مهندسی کشاورزی

رشته مهندسی منابع طبیعی

رشته مهندسی فضای سبز

رشته کتابداری در شاخه پزشکی

 رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

 رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

 رشته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی

رشته روابط سیاسی

رشته علوم سیاسی

رشته مددکاری اجتماعی

 رشته علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی)

رشته علوم اسلامی

رشته کارشناسی تربیت مربی عقیدتی سیاسی

 رشته کارشناسی تولید سیما

 رشته اطلاعات و ضد اطلاعات

 رشته حقوق

رشته کاردانی تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر

 رشته کاردانی ناپیوسته علمی - کاربردی پرورش زنبور عسل

  ضرایب دروس در زیرگروه‌های متفاوت

دروس

زیر گروه ۱

زیر گروه ۲

زیر گروه ۳

زیر گروه ۴

زیر گروه ۵

زمین‌شناسی

صفر

۱

۴

۱

۱

زیست‌شناسی

۴

۴

۲

۲

۲

شیمی

۳

۴

۲

۲

۲

فیزیک

۲

۲

۲

۳

۲

ریاضیات

۲

۳

۳

۴

۳

 
*از آنجا که دروس تخصصی نقش بالایی در قبولی فرد دارند، تمام اعداد بالا در عدد ۳ ضرب می‌شوند.

*با توجه به این که درس زمین‌شناسی در زیر گروه اول تجربی (زیر گروه پزشکی) ضریب صفر دارد به همین علت این درس دارای انحراف معیار نیست.

*در کلیه رشته های مرتبط با پزشکی زیست شناسی بالاترین ضریب را داراست.

*بر اساس برخی منابع زیر گروه اول را زیر گروه زیست شناسی، زیر گروه دوم را زیر گروه شیمی، زیر گروه سوم را زیر گروه زمین‌شناسی، زیر گروه چهارم را زیر گروه ریاضیات و زیر گروه پنجم را نیز زیر گروه فیزیک نامیده‌اند.

[ چهارشنبه بیست و هشتم تیر 1391 ] [ 23:9 ] [ دایی ادریس ]

آدم که می ‌خواهد کنکور بدهد، نباید سرش را پایین بیندازد و مثل فرفره درس بخواند.کنکور فقط درس خواندن نیست.تاکتیک و برنامه ‌ریزی هم لازم است. یکی از مسائلی که در برنامه ‌ریزی نقش دارد توجه به زیرگروه ‌هاست.

زیرگروه چیست؟

در کنکور سراسری، مجموعه رشته های تحصیلی را که ضریب دروس امتحان آن ها یکسان است، تحت یک زیرگروه دسته بندی می ‌ کنند.در کنکور سراسری، گروه ریاضی 3، گروه تجربی 5، گروه علوم انسانی 5، گروه هنر 5 و زبان های خارجی 4 زیرگروه دارند.

اهمیت زیرگروه‌ ها در برنامه ریزی

اول باید مشخص کنید به چه رشته ای علاقه دارید و این رشته مربوط به چه زیرگروهی است.سپس براساس ضرایب دروس در آن زیرگروه، متوجه اهمیت و ارزش آن درس خواهید شد و در برنامه ریزی بیشتر بر آن تأکید خواهید کرد.در گروه های آزمایشی هنر و علوم انسانی که ضرایب زیرگروه ها تفاوت زیادی دارند، اهمیت زیرگروه ها در برنامه ریزی بیشتر است به طوری که یک داوطلب کنکور هنر نمی تواند بدون انتخاب رشته و زیرگروه خود هیچ نوع برنامه ریزی صحیحی داشته باشد. یا در گروه علوم انسانی اگر مثلاً به دنبال رشته حقوق باشید، این رشته جزو زیرگروه (1) است. ادبیات فارسی و عربی به عنوان مهم ‌ترین دروس آن، هریک ضریب (4) دارند. ریاضی ضریب (2)، اقتصاد ضریب(1)، روان ‌شناسی و علوم اجتماعی هم ضریب (1) دارند. اما اگر به رشته روان شناسی علاقه دارید، این رشته در زیرگروه (5) قرار دارد. در این زیرگروه درس ‌های روان ‌شناسـی، ریاضـی وعلوم اجتماعی به عنوان مهم ‌ترین دروس، ضریب(3)دارند ولی ادبیات فارسی ضریب(2)دارد و ...می ‌بینید که ضرایب و نقش دروس در زیرگروه ها متفاوت است و این مسئله روی برنامه ریزی شما تأثیرگذار است.

اهمیت زیرگروه ‌ها در انتخاب رشته

در کارنامه کنکور سراسری به شما چند رتبه از جمله رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه)، رتبه کل در سهمیه و رتبه در زیرگروه ‌ها که به دو صورت رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه و رتبه در سهمیه محاسبه شده است، ‌داده می ‌شود.
دو مورد اول یعنی رتبه کشوری و رتبه کل در سهمیه، عملاً تأثیری در انتخاب رشته ‌تان ندارند و صرفاً جهت اطلاع از وضعیتتان نسبت به کل داوطلبان ارائه می ‌شود.
اما دو رتبه ارائه شده برای هر زیرگروه اهمیت زیادی در انتخاب رشته دارد. به عنوان مثال اگر رتبه شما در زیرگروه (1)، 900 و در زیرگروه(3)، 600 شده باشد و رشته مطلوب شما در زیرگروه (1)باشد، باید با توجه به رتبه زیرگروه (1)یعنی همان 900 انتخاب رشته خود را انجام دهید

[ چهارشنبه بیست و هشتم تیر 1391 ] [ 22:57 ] [ دایی ادریس ]

پزشکي
اهميت علم پزشكي در دنياي امروز به اندازه‌اي است كه نيازي به شرح آن نيست. كساني كه قصد دارند در اين وادي گام نهند، بايد به ارزش و اهميت اين شغل و وظيفه‌ي خطيري كه در پايان تحصيلات بر عهده‌ي آن‌ها خواهد بود، واقف باشند تا بتوانند با تلاش وافر در انجام اين وظيفه‌ي سنگين، سربلند و پيروز باشند.
در حال حاضر، نظام آموزش پزشكي عمومي، شامل 4 دوره است:
1. علوم پايه 2. فيزيوپاتولوژي
3. كارآموزي باليني 4. كارورزي باليني
1. دوره‌ي علوم پايه
در اين مقطع كه اولين مرحله‌ي آموزش پزشكي است، دانشجو با فراگيري علوم پايه‌ي پزشكي و آشنايي با مباحث پايه، آمادگي لازم را براي يادگيري علوم باليني به دست مي‌آورد. اين مرحله، شامل درس‌هاي عمومي و اختصاصي با مجموعاً 91 واحد (71 واحد اختصاصي و 20 واحد عمومي) است. طول اين دوره، پنج ترم (دو سال و نيم) است كه با اتمام آن، دانشجويان، مجاز به ورود به دوره‌ي بعدي (فيزيوپاتولوژي) هستند. پيش از ورود به دوره‌ي بعدي، امتحان جامع علوم پايه‌ي پزشكي از تمام دانشجويان به طور سراسري و هم‌زمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به عمل مي‌آيد و قبول‌شدگان، مجاز به ورود به دوره‌ي فيزيوپاتولوژي خواهند بود. اين امتحان، دربردارنده‌ي مباحث تدريس‌شده در دوره‌ي علوم پايه است.
2. دوره‌ي فيزيوپاتولوژي
اين دوره، شامل 31 واحد درسي است كه دو ترم تحصيلي طول مي‌كشد. در پايان اين دوره، معدل دانشجو از درس‌هاي فيزيوپاتولوژي، بايد حداقل 12 باشد؛ در غير اين صورت دانشجو بايد درس‌هايي را كه در آن‌ها نمره‌ي كم‌تر از 12 آورده است، مجدداً امتحان دهد. حداكثر مدت مجاز در مراحل اول و دوم (علوم پايه و فيزيوپاتولوژي)، پنج سال است. در پايان، دانشجوياني كه همه‌ي واحدها را با موفقيت بگذرانند، به دوره‌ي كارآموزي باليني راه مي‌يابند. بايد توجه داشت كه ملاك قبولي در امتحانات اين مرحله، كسب حداقل نمره‌ي 12 از 20 است، در حالي كه در درس‌هاي پايه، ملاك، كسب نمره‌ي 10 از 20 است.
3. دوره‌ي كارآموزي باليني
دانشجويان پزشكي پس از گذراندن دو دوره‌ي قبلي مي‌توانند آموخته‌هاي خود را از درس‌هاي مختلف با يافته‌هاي باليني از بيماران بستري در بيمارستان‌ تطبيق دهند و با بهره‌گيري مناسب از روش‌هاي تشخيص آزمايشگاهي، بيماري را تشخيص داده و اقدامات مناسب درماني را براي بيمار انجام دهند. اين دوره شامل 97 واحد درسي است. در دوره‌ي كارآموزي، دانشجويان بايد روش برخورد با بيمار، تهيه‌ي شرح حال بيمار و نحوه‌ي تشخيص و درمان را فراگيرند تا در دوره‌ي بعدي (كارورزي)، كه خود تصميم‌گيرنده خواهند بود، بتوانند به كمك بيماران بشتابند و تصميم‌هاي لازم را بگيرند. البته در هر دوره (كارآموزي و كارورزي) نظرات استادان نيز وجود خواهد داشت.
4. دوره‌ي كارورزي باليني
اين دوره، آخرين مرحله‌ي آموزش پزشكي است و آن را دوره‌ي انترني نيز مي‌گويند. شامل 64 واحد درسي است و 18 ماه به طول مي‌انجامد كه به ترتيب زير تقسيم مي‌شود: داخلي (4 ماه)، جراحي (3 ماه)، كودكان (3 ماه)، زنان (2 ماه) و بخش‌هاي چشم، گوش، رواني، بهداشت، پوست، عفوني، قلب و اعصاب (هر كدام، يك ماه كه انتخاب بخش‌هاي يك‌ماهه در دانشگاه‌هاي مختلف، متفاوت است).
حداكثر مدت مجاز در دوره‌هاي كارآموزي و كارورزي، 5 سال است. در دوره‌ي كارورزي، دانشجويان، زير نظر استادان، مسئوليت معاينه‌ي بيماران و تشخيص و اقدام‌هاي درماني را در بيمارستان بر عهده دارند. در پايان اين دوره و قبل از فراغت از تحصيل، كارورزان بايد درس پايان‌نامه را كه 6 واحد درسي است، آغاز كنند. يك موضوع علمي به عنوان موضوع پايان‌نامه انتخاب مي‌شود. در پايان به فارغ‌التحصيلان، مدرك دكتراي پزشكي عمومي اعطا مي‌شود و آن‌ها مي‌توانند در مراكز درماني به كار درمان بيماران مشغول شوند. با توجه به نياز كشور به نيروي پزشكي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از قبول‌شدگان رشته‌ي پزشكي براي انجام خدمات رايگان تعهد مي‌گيرد و آن دسته از فارغ‌التحصيلان نيز كه از انجام خدمت سربازي معاف‌اند، بعد از اتمام درس در مناطق مورد نياز، مدت‌زمان معيني را كار مي‌كنند.
تخصص‌هاي پزشكي
كساني كه پزشك عمومي باشند مي‌توانند همه‌ساله در امتحان پذيرش رشته‌هاي تخصصي پزشكي نيز شركت كنند و پس از قبولي، در رشته‌ي تخصصي مورد علاقه‌ي خود به ادامه‌ي تحصيل بپردازند. در كشور ما در حال حاضر رشته‌هاي تخصصي زيادي وجود دارد.

برای دریافت "آمار و اطلاعات قبولی های کنکور 90 و آمار چندتا از ده تا کنکور91" از لینک زیر استفاده کنید:

http://www.kanoon.ir/Public/MainUniPerCourse.aspx?roid=jzkM8Nc10LydLjX0aBmJKg

[ یکشنبه بیست و پنجم تیر 1391 ] [ 14:21 ] [ دایی ادریس ]

عبدالأمیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا» با اشاره به برگزاری کنکور سراسری اظهار داشت: تأثیر معدل در کنکور امسال 25 درصد است و نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

وی به ارائه سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور به سازمان سنجش اشاره کرد و گفت: در دو نوبت دی ماه و اسفندماه سال گذشته سوابق سجلی و تحصیلی دانش‌آموزانی که از سال 84 به بعد فارغ‌التحصیل شده بودند، به سازمان سنجش ارائه شد.

عرفی با تأکید بر اینکه روند ارائه سوابق تحصیلی به موقع انجام شد، بیان کرد: دانش‌آموزان موظف بودند با مراجعه به سایت، سوابق تحصیلی خود را مشاهده و در صورت مطابقت، تأیید کنند که پس از تأیید، به دانش‌آموز کُدی ارائه می‌شد و می‌توانست برای کنکور ثبت‌نام کند.

وی ادامه داد: روند تأیید سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به خوبی انجام شد و پس از پایان زمان تأیید سوابق تحصیلی، تمام سوابق تأیید شده به سازمان سنجش برای تأثیر در کنکور امسال ارائه شد

منبع:http://www.kanoon.ir/

[ شنبه هفدهم تیر 1391 ] [ 1:9 ] [ دایی ادریس ]
اين تخمين رتبه تا چه حد مي تواند دقيق باشد؟

آيا ممکن است رتبه هايتان بهتر شود؟

اعداد اين جدول برمبناي اعلام نظر سه هزار نفر از دانش آموزان رشته ي رياضي و دو هزار نفر دانش آموزان رشته تجربي (در کانون ) استخراج شده بنابراين دقت اين اعداد بستگي دارد به دو موضوع:

اول اين که اين سه هزار نفر درصدهايشان را درست محاسبه کرده باشند اما اگر درصدهايشان را خوش بينانه محاسبه کرده باشند رتبه ها از آن چيزي که در اين جدول مي بينيد بهتر خواهد شد .

دوم اين که در اين تخمين فرض کرده ايم دانش آموزان امسالي کانون با ترازهاي مشابه همان نتايج دانش آموزان پارسالي را کسب کنند در صورتي که اين دانش آموزان در مقايسه با دانش آموزان هم تراز پارسالي نتايج بهتري به دست آورند رتبه ها نيز بهتر خواهد شد . 

 
 توضيح رنگ خانه هاي جدول

  خانه هاي آبي: دانش آموزاني که در اين بازه ها درصدهايشان را اعلام کرده اند بهتر از پارسالي ها پاسخ داده اند

خانه هاي سفيد: دانش آموزان امسالي درصدهايشان را درحد دانش آموزان پارسالي محاسبه و اعلام کرده اند.

 خانه هاي قرمز:دانش آموزان امسالي کم تر از پارسالي ها پاسخ داده اند . اين درس ها برايشان سخت تراز پارسالي هابوده است

رشته ریاضی

http://www.up.98ia.com/images/ocdljgx5ayizejzjk5qi.pdf

رشته تجربی

http://www.up.98ia.com/images/0v170ge13mru7wy4mz7.pdf

 

منبع:http://www.kanoon.ir/

 

[ شنبه هفدهم تیر 1391 ] [ 1:4 ] [ دایی ادریس ]

رئيس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به آغاز کنکور دانشگاه از فردا پنجشنبه، گفت: امسال امکاني فراهم شده است تا در صورت عدم پذيرش در شش انتخاب اول، داوطلب نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته مجدد خود اقدام کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي ايسنا، عبدالله سجادي با اعلام اين خبر گفت: آزمون سراسري رشته‌هاي غيرپزشکي امسال طي روزهاي 15 و 16 تيرماه برگزار مي شود.

وي افزود: آزمون امسال در دو نوبت صبح (ساعت 8) و بعدازظهر (ساعت 16) برگزار مي‌شود و يک ساعت قبل از شروع آزمون درهاي حوزه امتحاني بسته خواهد شد و به هيچ عنوان داوطلبي حق ورود نخواهد داشت.

سجادي با اشاره به رقابت 491 هزار و261 داوطلب در کنکور امسال از کاهش 13 درصدي شمار داوطلبان در آزمون غير پزشکي دانشگاه آزاد اسلامي نسبت به سال گذشته خبر داد.

رييس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به توزيع کارت آزمون غيرپزشکي اظهارکرد: کارت داوطلبان تا يک ساعت قبل از شروع آزمون در سايت الکترونيکي مرکز آزمون به نشاني www.aznmoon.org قابل مشاهده و پرينت است.

وي در عين حال به داوطلبان توصيه کرد: هرچه سريع تر کارت شرکت در آزمون را دريافت کنند تا هم از زمان برگزاري آزمون مطلع شوند و هم اگر اشکالي در مورد اطلاعات ثبت نامي وجود داشته باشد نسبت به رفع نقص اقدام کنند.

سجادي با بيان اينکه آزمون سراسري غير پزشکي 439 رشته تحصيلي دارد، افزود: 385 واحد يا مرکز مجري دورهاي کارشناسي و پايين تر هستند و 7477 رشته شهر در دفترچه آزمون ثبت شده است.

رئيس مرکز آزمون دانشگاه آزاد درخصوص ظرفيت پذيرش آزمون سراسري امسال در رشته‌هاي پزشکي و غير پزشکي تاکيد کرد:‌ مجموعا 400 هزار نفر ظرفيت براي آزمون سراسري رشته‌هاي پزشکي و غيرپزشکي دانشگاه آزاد در نظر گرفتيم که البته ما توان پذيرش 100 درصد داوطلبان را داريم منتها رقابت بر سر رشته و شهر محل تحصيل است.

سجادي در خصوص اعلام نتايج آزمون سراسري دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: نتايج اوليه هفته دوم شهريور ماه اعلام خواهد شد.

منبع:http://www.kanoon.ir/

[ شنبه هفدهم تیر 1391 ] [ 0:59 ] [ دایی ادریس ]

 کانون فرهنگی آموزش بر اساس نتایج آماری ، سطح دشواری سوالات کنکور سراسری ۹۱ رو مورد بررسی قرار داد که نتایج آن برای دو گروه تجربی و  ریاضی از طریق لینکهای زیر قابل دانلود است:

رشته ریاضی

http://www.up.98ia.com/images/6tpp2tqdkynw6eg2crg.rar

رشته تجربی

http://www.up.98ia.com/images/uaaxracis0wpa1awz0j.rar

 

 

[ چهارشنبه چهاردهم تیر 1391 ] [ 1:0 ] [ دایی ادریس ]
با سلام

امروز ترکیب نهایی تیم کانون مشاوران "ویژه انتخاب رشته کنکور سراسری۹۱" قطعی شد که اسامی آنان به شرح ذیل است:

۱- ادریس حسن پور (مدیر کانون مشاوران)

۲-رستگار رحمانی- رتبه ۱ کنکور تجربی و زبان سال ۸۸ (دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران)

۳-عارف الهیاری- دانشجوی پزشکی دانشگاه ارومیه

۴-وحید نوروزی-دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز

۵-دکتر کریم کاکایی-استاد دانشگاه-دکترای شیمی فیزیک دانشگاه تربیت مدرس

۶-اسلام حسن پور- دانشجوی مهندسی کامپوتر دانشگاه علم و صنعت

۷-صدرا نجفی نژاد- رتبه ۲ منطقه ۳- دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

۸-امید احمدپور- دانشجوی مهندسی "آی تی" دانشگاه تبریز

۹-یونس چوپانی- دانشجوی علوم آزمایشگاهی دانشگاه ارومیه

۱۰-هوشمند زارع

۱۱-محمدرضا میکائیلی

۱۲-شهریار جمشیدی

۱۳-امیر جعفریان

۱۴-علیرضا محمد زاده

۱۵-پیام آذین

 

[ دوشنبه دوازدهم تیر 1391 ] [ 20:58 ] [ دایی ادریس ]
سلام

هوشمند زارع کردکندی یکی از دانش آموزان با استعداد شاهین دژ است که امسال در کنکور سراسری شرکت کرد!

 

برآوردهای اولیه از درصد های این دانش آموز با استعداد که عضو کانون مشاوران  بوده به شرح ذیل می باشد:

ادبیات   ۶۶٪                    عربی   ۸۱٪

دین و زندگی   ۸۰٪            زبان انگلیسی   ۵۲٪

ریاضی    ۷۷٪                   فیزیک    ۷۷٪

زیست   ۷۲٪                    شیمی   ۸۲٪

براساس نظرات اولیه مشاوران این کانون، رتبه احتمالی این دانش آموز ۳۰-۴۰  تخمین زده شده است!

همچنین براساس گزارشات رسیده به کانون مشاوران کنکوری، خانم "پروانه صوفیان کردکندی" دیگر دانش آموز با استعداد این شهرستان بوده که درصدهای ایشان نیز شباهت قابل توجهی به درصدهای هوشمند زارع کرذکندی دارد!

کانون مشاوران برای این عزیزان آرزوی موفقیت روزافزون دارد!

 

 

[ دوشنبه دوازدهم تیر 1391 ] [ 13:1 ] [ دایی ادریس ]
سلام

آقا اینقدر بهمون سرکوفت زدن که "هیچ کس وبلاگ شما رو نگاه نمیکنه" که هنگ فرمودیم!

واسه این که ریا نشه، از حالا به بعد "رتبه جهانی و کشوری" این کلبه درویشی رو به وبلاگ اضافه کردیم!

دیگه اینقدر بهمون سرکوفت نزنید! ما هم دوست داریم  بازدید کننده های زیادی داشته باشیم!

   رتبه سایت کانون فرهنگی آموزش:

رتبه سایت گزینه۲

 

آرزو بر جوانان عیب نیست!

 

[ دوشنبه دوازدهم تیر 1391 ] [ 4:18 ] [ دایی ادریس ]
سلام

بالاخره کنکور ۹۱ هم تمام شد! به همه بچه های کنکوری "خسته نباشد" میگم! امروز عصر یک تعداد از دانش آموزهای تراز برتر کانون فرهنگی آموزش(نمایندگی شاهین دژ) و قبولی های پارسال شاهین دژ  به کانون مشاوران مراجعه کرده و در مورد سوالات کنکور و "درصد هایشان" با مشاوران این کانون صحبت نمودند! با توجه به میزان پاسخگویی این عزیزان به سوالات کنکور، عملکرد آنها از نظز کانون مشاوران خوب ارزیابی شد!

(از راست به چپ-ایستاده)

(شهریار جمشیدی،محمد رضا مکائیلی، دکتر وحید نوروزی،هوشمند زارع،امیر جعفریان،پیام آذین)

(از راست به چپ-نشسته)

(علیرضا محمد زاده، محسن مرادی)

 

امیدوارم که این عزیزان با یک انتخاب رشته مناسب بتوانند در رشته های دانشگاهی مورد نظرشان قبول شوند!

[ جمعه نهم تیر 1391 ] [ 23:26 ] [ دایی ادریس ]

قابل توجه بچه های گروه تجربی!

همان‌طور كه مستحضريد در كنكور چند سال اخير نكته‌هاي تركيبي در درس زيست‌شناسي به شدت مورد توجه‌ي طراحان سؤال‌هاي كنكور بوده است.

لذا ما نيز بر آن شديم تا مواردي را كه به صورت تركيبي در كنكورهاي چند سال گذشته مورد توجه‌ قرار گرفته در قالب جدول‌هاي مشخص ارائه دهيم .
 
با اميد اين‌كه تسلط بر اين جدول‌ها كمك شاياني به شما عزيزان در پاسخ‌گويي به سؤال‌هاي تركيبي زيست‌شناسي نمايد. 
 
 
منبع:http://www.kanoon.ir/
 
[ شنبه سوم تیر 1391 ] [ 4:15 ] [ دایی ادریس ]
سلام

امروز آزمون ۲ تیرماه کانون فرهنگی آموزش برگزار شد! بعد از ظهر تعدادی از دانش آموزان تراز برتر   نمایندگی شاهین دژ به همراه پشتیبان خود به طور سرزده از کانون مشاوران کنکوری شاهین دژ( مرکزتخصصی کامپیوتر پادینا) بازدید کرده  و ضمن گفتگو با مشاوران این کانون، از آخرین توصیه های آنها جهت شرکت هرچه بهتر در آزمون کنکور سراسری۹۱ بهرمند شدند!

همچنین در این بازدید بار دیگر " مدیریت زمان در جلسه آزمون"،"مطالعه درست در روزهای باقیمانده تا کنکور" و... مورد تاکید کانون مشاوران قرار گرفت!

اسامی دانش آموزان حاضر در این جلسه عبارت است از:

(از راست به چپ)

امیر جعفریان،هوشمند زارع،شهریار جمشیدی، علیرضا محمدزاده،محسن مرادی، محمدرضا میکائیلی،پیام آذین

کانون مشاوران پیشاپیش برای دانش آموزان کنکوری شاهین دژ آرزوی موفقیت می نماید!

[ جمعه دوم تیر 1391 ] [ 19:33 ] [ دایی ادریس ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

هدف از راه اندازی این وبلاگ،پاسخگویی به سوالات کنکوری دانش آموزان شهرستان شاهین دژ می باشد.
امکانات وب
******* ******* ******* ******* *******
  • قالب وبلاگ